Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: SAS ved at gå konkurs ?
Oprettet af Vanilla d. 11-11-2012 08:47
#2
Saadan er det, daarlig koebmandsskab.
Den lille koebmand i en prins by, han maa ogsaa dreje noeglen hvis det ikke koere rundt, han har/faar dog ikke hverken statsstoette eller statsgaranterede laan.
For min skyld kan de bare lukke butikken, saa ka' de sq laere det...
Srandede gaester, aah ja.......Mon ikke det gaar uden hver doede eller saarede ?
Oprettet af per1234 d. 11-11-2012 08:47
#3
Luftfartsselskabet SAS var i nat tæt på at gå konkurs, skriver den svenske avis Expressen.
Hvis det ikke lykkes at finde en løsning på selskabets økonomiske problemer i det indeværende døgn, risikerer titusinder af rejsende at strande verden over, skriver avisen.
Lige nu føres der ifølge avisen intensive diskussioner i det svenske regeringskancelli om, hvordan den økonomiske stuation skal løses, og hvordan en eventuel SAS-konkurs skal håndteres.
Oplysningerne om den truende konkurs kommer forud for, at SAS fremlægger kvartalsregnskab i morgen klokken 8.00 - i forbindelse med dette regnskab skal SAS fremlægge en plan for hvordan selskabets gæld skal håndteres, og det er denne plan, der ifølge avisen kan munde ud i en konkurs.
intet nyt uden solen, vi har i lang tid kunne læse om SAS der har problemer. lukker og slukker SAS vil det koste købenshavn lufthavn og staten mange penge
Oprettet af Vanilla d. 11-11-2012 08:48
#4
Der skulle ikke staa prins by, men provins by...Beklager...((6))
Oprettet af rinpoche d. 12-11-2012 16:20
#6
per1234 skrev:
intet nyt uden solen, vi har i lang tid kunne læse om SAS der har problemer. lukker og slukker SAS vil det koste købenshavn lufthavn og staten mange penge
Ikke kun der, aktionærer, erhvervslivet (herunder mange underleverandører) og de mange tusinde ansatte.
Det vil også medføre betragtelige serviceforringelser for såvel erhvervsrejsende som private.
SAS feeder hub i CPH med afgange til og fra destinationer som lavprisoperatører absolut ikke ønsker at servicere.
Fordi de isoleret set er urentable.
I det store billede går det dog op, idet den feederservice, sørger for at pax bliver bragt til hub i CPH og derfra fragtet videre ud i den store vide verden.
Vanilla skriver: Dårligt købmandsskab. Jeg er fuldstændig enig!
Samtidig en berøringsangst overfor de talrige fagforeninger, der har udøvet et vist tyranni ved at true med at sætte sig på røven, hver gang de blev præsenteret for tiltag, der medførte forringelser for deres medlemmer.
Det er velsagtens dybest set også deres opgave. Men set i lyset af de andre aktører, der opererer på markedet - her tænker jeg især på lavprisselskaberne - er det djævlebændt nødvendigt at tillempe produktionen de nuværende markedsvilkår for at kunne bestå i det nye klima.
Fordum glanstider/monopol er uigenkaldelig slut, for lang tid siden. Så det er nødvendigt at "wake up and smell the roses", og det har været udsat alt for længe.
Oprettet af lindyras d. 12-11-2012 19:23
#7
Man kan presse citronen til der kun er kerner og skal tilbage og så er festen slut..((131(( de ligger som de har redt((8((
http://ekstrablad...863080.ece
Redigeret af lindyras d. 12-11-2012 19:38
Oprettet af AL 48 d. 12-11-2012 22:38
#8
rinpoche skrev:
per1234 skrev:
intet nyt uden solen, vi har i lang tid kunne læse om SAS der har problemer. lukker og slukker SAS vil det koste købenshavn lufthavn og staten mange penge
Ikke kun der, aktionærer, erhvervslivet (herunder mange underleverandører) og de mange tusinde ansatte.
Det vil også medføre betragtelige serviceforringelser for såvel erhvervsrejsende som private.
SAS feeder hub i CPH med afgange til og fra destinationer som lavprisoperatører absolut ikke ønsker at servicere.
Fordi de isoleret set er urentable.
I det store billede går det dog op, idet den feederservice, sørger for at pax bliver bragt til hub i CPH og derfra fragtet videre ud i den store vide verden.
Vanilla skriver: Dårligt købmandsskab. Jeg er fuldstændig enig!
Samtidig en berøringsangst overfor de talrige fagforeninger, der har udøvet et vist tyranni ved at true med at sætte sig på røven, hver gang de blev præsenteret for tiltag, der medførte forringelser for deres medlemmer.
Det er velsagtens dybest set også deres opgave. Men set i lyset af de andre aktører, der opererer på markedet - her tænker jeg især på lavprisselskaberne - er det djævlebændt nødvendigt at tillempe produktionen de nuværende markedsvilkår for at kunne bestå i det nye klima.
Fordum glanstider/monopol er uigenkaldelig slut, for lang tid siden. Så det er nødvendigt at "wake up and smell the roses", og det har været udsat alt for længe.
Jamen ret beset,-kan det så ikke være bedøvende ligemeget hvad "operatøren" hedder?
Det kunne jo også være et plus at få vaflet et "gammelt og stift" firma ud,- og så få nyt og tidssvarende.
Ja, det vil "gå ud over" rigtig mange, også underleverandører.-Men dem der kun spiller på én hest har ikke store chancer i dag.
Og OK, SAS beflyver en del destinationer der er "dårlig forretning",- men de beflyver også ruter der giver kæmpe overskud. -Prøv at købe en returbillet til Grønland, og der har flyene været fyldt op de sidste 30 - 40 år.-Allerede for 40 år siden betalte man 5-6000kr. for en returbillet fra Kastrup til Sdr. Strømfjord. Alene på den "monopol-rute" har de tjent en formue. At de så tilsyneladende har "sjasket" det hele væk, og i dag står med kæmpe underskud, fortæller jo en del om ledelsen. Ingen medynk herfra.
Godmorgen.((9((
Oprettet af Pleasantville d. 12-11-2012 22:58
#9
AL 48 skrev:
rinpoche skrev:
per1234 skrev:
intet nyt uden solen, vi har i lang tid kunne læse om SAS der har problemer. lukker og slukker SAS vil det koste købenshavn lufthavn og staten mange penge
Ikke kun der, aktionærer, erhvervslivet (herunder mange underleverandører) og de mange tusinde ansatte.
Det vil også medføre betragtelige serviceforringelser for såvel erhvervsrejsende som private.
SAS feeder hub i CPH med afgange til og fra destinationer som lavprisoperatører absolut ikke ønsker at servicere.
Fordi de isoleret set er urentable.
I det store billede går det dog op, idet den feederservice, sørger for at pax bliver bragt til hub i CPH og derfra fragtet videre ud i den store vide verden.
Vanilla skriver: Dårligt købmandsskab. Jeg er fuldstændig enig!
Samtidig en berøringsangst overfor de talrige fagforeninger, der har udøvet et vist tyranni ved at true med at sætte sig på røven, hver gang de blev præsenteret for tiltag, der medførte forringelser for deres medlemmer.
Det er velsagtens dybest set også deres opgave. Men set i lyset af de andre aktører, der opererer på markedet - her tænker jeg især på lavprisselskaberne - er det djævlebændt nødvendigt at tillempe produktionen de nuværende markedsvilkår for at kunne bestå i det nye klima.
Fordum glanstider/monopol er uigenkaldelig slut, for lang tid siden. Så det er nødvendigt at "wake up and smell the roses", og det har været udsat alt for længe.
Jamen ret beset,-kan det så ikke være bedøvende ligemeget hvad "operatøren" hedder?
Det kunne jo også være et plus at få vaflet et "gammelt og stift" firma ud,- og så få nyt og tidssvarende.
Ja, det vil "gå ud over" rigtig mange, også underleverandører.-Men dem der kun spiller på én hest har ikke store chancer i dag.
Og OK, SAS beflyver en del destinationer der er "dårlig forretning",- men de beflyver også ruter der giver kæmpe overskud. -Prøv at købe en returbillet til Grønland, og der har flyene været fyldt op de sidste 30 - 40 år.-Allerede for 40 år siden betalte man 5-6000kr. for en returbillet fra Kastrup til Sdr. Strømfjord. Alene på den "monopol-rute" har de tjent en formue. At de så tilsyneladende har "sjasket" det hele væk, og i dag står med kæmpe underskud, fortæller jo en del om ledelsen. Ingen medynk herfra.
Godmorgen.((9((
Det er snart mange år siden sas stopede deres rute til Grønland den flyver airgreenland i dag. ((1j((
Oprettet af AL 48 d. 12-11-2012 23:36
#10
Hvorfor stoppede de den "guldgrube"??
Kan se på Airgreenlands hjemmeside at de udkonkurrerede SAS i slutningen af 90-erne.
Det kan heller ikke have været så svært med de ublu priser SAS havde på "monopolruten".
-Husker tydeligt, at en familie på far, mor og 2 børn kunne blive ruineret i midten af 70-erne, hvis "danmarksflyet" blev aflyst p. g. af dårligt vejr, og de så måtte opholde sig i Sdr. Strømfjord 3 døgn før næste afgang.
Havde på fornemmelsen, at hver gang hotellet dernede manglede penge,-så aflyste de bare en afgang.
Allerede dengang betalte man 400kr. for en overnatning i én seng på 4-mands stue (ca. 1.600 kr. pr. døgn for en familie på 4, + kost). - Ja, det var sgu dyre tider:ARGH
Redigeret af AL 48 d. 13-11-2012 00:07
Oprettet af Pleasantville d. 13-11-2012 01:25
#11
AL 48 skrev:
Hvorfor stoppede de den "guldgrube"??
Kan se på Airgreenlands hjemmeside at de udkonkurrerede SAS i slutningen af 90-erne.
Det kan heller ikke have været så svært med de ublu priser SAS havde på "monopolruten".
-Husker tydeligt, at en familie på far, mor og 2 børn kunne blive ruineret i midten af 70-erne, hvis "danmarksflyet" blev aflyst p. g. af dårligt vejr, og de så måtte opholde sig i Sdr. Strømfjord 3 døgn før næste afgang.
Havde på fornemmelsen, at hver gang hotellet dernede manglede penge,-så aflyste de bare en afgang.
Allerede dengang betalte man 400kr. for en overnatning i én seng på 4-mands stue (ca. 1.600 kr. pr. døgn for en familie på 4, + kost). - Ja, det var sgu dyre tider:ARGH
Det er heldivis gratis at strande der i dag men priserne på flybileterne er stadig skyhøje, en retur røde billet ( de biligste) 6300kr det samme som en tur til Thailand fra Dk. :( Og så tar det kun godt 4 timer.:VI
Oprettet af Pleasantville d. 13-11-2012 01:30
#12
Nu håber jeg sku de holder røven i vandskårben til efter den 28/11 for da skal jeg gerne med en tur til Djævleøen.((9((
Oprettet af yindee d. 14-11-2012 06:45
#13
Pleasantville skrev:
Nu håber jeg sku de holder røven i vandskårben til efter den 28/11 for da skal jeg gerne med en tur til Djævleøen.((9((
bare roligt de næste par mdr. sker der ikke noget, personligt tror jeg ikke den løsning som hedder løn nedgang holder, slet ikke hos piloterne de har nemt ved at finde andet arbejde
Oprettet af eneber d. 14-11-2012 07:59
#14
Oprettet af yindee d. 14-11-2012 08:11
#15
jsh71 skrev:
De må gerne vente til 16 december men bare den her taxa snart køre os hjem
hej
læser lidt i dagens aviser hvem ved hvad intet er på plads
Thorning gør klar til SAS-kollaps
Regeringstoppen forbereder nødplan, hvis SAS-ansatte siger nej til milliardbesparelserne i flyselskabet
http://ekstrablad...864217.ece
Oprettet af thai d. 15-11-2012 01:43
#16
Dramaet forsætter
SAS er blot få uger fra at gå konkurs
Har ikke penge i kassen til at klare sig året ud
http://ekstrablad...864988.ece
Oprettet af per1234 d. 19-11-2012 01:19
#17
thai skrev:
Dramaet forsætter
SAS er blot få uger fra at gå konkurs
Har ikke penge i kassen til at klare sig året ud
http://ekstrablad...864988.ece
godmorgen hvad vil SAS vågne op til om ca 10 timer
Tiden er gået i stå i SAS
Verdens mest punktlige flyselskab er forsinket på den måske vigtigste afgang af alle.
ARTIKELHOVEDPUNKTERNE I SPAREPLANEN
De afgørende forhandlinger om omfattende forringelser i SAS-medarbejdernes løn- og ansættelsesforhold skulle efter den oprindelige plan være færdige senest midnat.
Men der stadig lys i mødelokalerne hos SAS i København, hvor forhandlingerne foregår.
"Det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt forhandlingerne vil strække sig ud over natten," siger Trine Kromann-Mikkelsen, kommunikationschef i SAS til epn.dk, 23:40.
Hun oplyser dog, at der arbejdes på en meddelelse, der vil løfte mere af sløret for status på forhandlingerne.
http://epn.dk/bra...913201.ece
mere her
SAS-ansatte skal have penge på lommen mandag
SAS flyver med fyldte tanke, så flyene kan komme hjem i tilfælde af konkurs. Personalet skal have penge med
http://ekstrablad...866948.ece
Redigeret af per1234 d. 19-11-2012 01:21
Oprettet af skipper d. 23-11-2012 20:03
#18
SAS er vel knappest ved at gå konkurs kun på grund af de ansattes lønninger, mon ikke der findes en inkompetent ledelse der har et stort ansvar for situationen, men stadig sidder og tjener en fed løn?
Mange af kabinepersonalet har sagt op, og konsekvensen kan blive at der bliver ansat personale fra lavtlønslande som Polen der ikke har danske overenskomster.
Men hvad fanden, bare det er billigt, og det ikke er en selv det går ud over((11((
Og hvis der stadig er nogen der ikke har fattet hvad det her drejer sig om, så bare vent og se hvad de har i posen til jer små egoister der håber på det kun er de andre der skal gå ned i løn.:SAR
Der var engang, som eventyret startede med.
Det var dengang de bildte os ind at vi skulle støtte U-landende så de kunne kommme op på vort løn niveau.
I stedet er det os der nu skal ned på deres niveau.
Men nu skal vi være glade og ikke snakke negativt ikke?
ø((
Redigeret af skipper d. 23-11-2012 20:24
Oprettet af yindee d. 24-11-2012 01:03
#19
skipper skrev:
SAS er vel knappest ved at gå konkurs kun på grund af de ansattes lønninger, mon ikke der findes en inkompetent ledelse der har et stort ansvar for situationen, men stadig sidder og tjener en fed løn?
Mange af kabinepersonalet har sagt op, og konsekvensen kan blive at der bliver ansat personale fra lavtlønslande som Polen der ikke har danske overenskomster.
Men hvad fanden, bare det er billigt, og det ikke er en selv det går ud over((11((
Og hvis der stadig er nogen der ikke har fattet hvad det her drejer sig om, så bare vent og se hvad de har i posen til jer små egoister der håber på det kun er de andre der skal gå ned i løn.:SAR
Der var engang, som eventyret startede med.
Det var dengang de bildte os ind at vi skulle støtte U-landende så de kunne kommme op på vort løn niveau.
I stedet er det os der nu skal ned på deres niveau.
Men nu skal vi være glade og ikke snakke negativt ikke?
ø((
Skal vi være glade, ok så er vi det, for som skipper skriver, den dag kommer hvor alle får det samme i pension eller løn alle vil få
mindstesatsen. Sådan, så er der intet vi kan brokke os over, alle er lige, alle får lige meget, hip hip hurra for det
Redigeret af ADM d. 24-11-2012 10:56
Oprettet af BentBP d. 24-11-2012 10:40
#20
Hej.
Ja det er røv & nøgler , modtag den løn , eller vi ansætter bare en fra f.eks Polen , det er da trist , det går den vej , vores fagforeninger kan ikke rigtigt gøre noget , de bliver jo svækket af , at folk melder sig ud , fordi der er andre , der er billigere med kontigentet , LORTELAND.((1((
God weekend , trods alt.:TUP
Oprettet af AL 48 d. 24-11-2012 12:31
#21
BentBP skrev:
Hej.
Ja det er røv & nøgler , modtag den løn , eller vi ansætter bare en fra f.eks Polen , det er da trist , det går den vej , vores fagforeninger kan ikke rigtigt gøre noget , de bliver jo svækket af , at folk melder sig ud , fordi der er andre , der er billigere med kontigentet , LORTELAND.((1((
God weekend , trods alt.:TUP
Ja,-hvem mon stemte for medlemskab af EU og den fri bevægelsesfrihed for arbejdskraft ??:o
Oprettet af sam d. 24-11-2012 16:30
#22
Jeg har lige modtaget et brev fra et dansk firma,der tilbyder mig østeuropæisk arbejdskraft til 90 kr. +moms pr. time.
Det er helt legal.
Det gælder for østeuropæisk arbejdskraft her i Danmark : de betaler ikke een eneste krone i skat- de må tjene op til over 300000 kr. før de betaler dansk skat og så er der selvfølgeliog børnepenge til alle børne derhjemme.
Sådan er det bare og ny har Helle og hendes regering lige vedtaget,at denne regel også gælder flygtninge.
Nej vi må se i øjnene,at de høje danske lønninger og det høje skattetryk, vil flytte arbejde væk fra Danmark eller blive udført af østeuropæisk arbejdskraft.
PS! hvem leverer morgenavisen i danske brevkasser? gæt een gang!
Redigeret af sam d. 24-11-2012 16:33
Oprettet af BentBP d. 24-11-2012 18:41
#23
Hej AL48.
Du skrev "Ja,-hvem mon stemte for medlemskab af EU og den fri bevægelsesfrihed for arbejdskraft ??"
Det gjorde bønderne :TUP
Jeg har i hvert fald , ikke stemt for medlemskab af EU.
Oprettet af AL 48 d. 25-11-2012 04:33
#24
BentBP skrev:
Hej AL48.
Du skrev "Ja,-hvem mon stemte for medlemskab af EU og den fri bevægelsesfrihed for arbejdskraft ??"
Det gjorde bønderne :TUP
Jeg har i hvert fald , ikke stemt for medlemskab af EU.
Rigtig nok,-pudsigt:-Hvor er alle "JA-sigerne"??:(
Dengang burde vi have oprettet en "Nordisk Union".- Jeg har "sgutte" noget til fælles med hverken grækere eller italienere.((66t54((
Oprettet af elmer d. 25-11-2012 07:39
#25
hej
se her
SAS kan være tæt på at miste tilladelse til at drive flyselskab
16-11-2012
SAS’ økonomiske vanskeligheder er så store, at luftfartsmyndighederne ifølge EU-reglerne er tæt på at kunne inddrage selskabets tilladelse til at drive luftfartsselskab. Trafikstyrelsen har dog ikke kontrolleret selskabets økonomi i mere end et halvt år.
http://www.check-...leID=70149
Oprettet af jager d. 26-11-2012 15:41
#26
AL 48 skrev:
BentBP skrev:
Hej AL48.
Du skrev "Ja,-hvem mon stemte for medlemskab af EU og den fri bevægelsesfrihed for arbejdskraft ??"
Det gjorde bønderne :TUP
Jeg har i hvert fald , ikke stemt for medlemskab af EU.
Rigtig nok,-pudsigt:-Hvor er alle "JA-sigerne"??:(
Dengang burde vi have oprettet en "Nordisk Union".- Jeg har "sgutte" noget til fælles med hverken grækere eller italienere.((66t54((
jeg har sku heller ikke noget tilfælles med svenskerne og finnerne
jager
Oprettet af jager d. 26-11-2012 15:47
#27
der må jo være noget helt galt med SAS siden de ikke kan lave penge. hvorfor kan norwegian lave penge når de sælger billetterne til det halve af SAS?
jeg syntes det er fint de ansatte er gået med til en lønnedgang, men jeg tror bare det er som hvis de pisser i bukserne, SAS lukker det er bare et spørgsmål om tid hvis selvfølgelig det ikke lige skulle ske at de 3 regeringer smed et par milliarder i det. altså vores penge.
jager
Oprettet af kro90 d. 26-11-2012 19:44
#28
Hej Jager
Tja det kan skyldes mange ting at Norwegian kan lave penge på et marked hvor hverken Iberia, SAS, KLM elle Lufthansa kan, det kan b.la skyldes: Nye fly, der bruger mindre brandstof, Flyver kun på ruter der er fuld belægning på, har ingen transport garanti dvs. du kan ikke købe en billet København - Oslo - Bangkok som een samlet billet, dvs at du selv står med problemet når flyet fra København er aflyst eller forsinket til Oslo. De får ingen erstatningsrejse eller kompentation.
Noget andet er underbetaling eller omgåelse af fagforeningernes krav.
Se f.eks. denne artikel.
Sådan kan priserne jo også holdes nede.
Klippet fra:
http://www.busine...
Norwegian benytter sig blandt andet af estiske Arpi og irske Parc Aviation, der ifølge flere kilder i Norge og Danmark også er registret på Isle of Man. Her afholdes piloternes løn og skat, mens Norwegian undgår at betale blandt andet pension, social sikring og løn under sygdom, selv om piloterne også flyver i Skandinavien og i praksis indgår i et reelt lønmodtagerforhold med selskabet.
Oprettet af ezal d. 26-11-2012 20:15
#29
Gad vide hvor mange gange de kan stoppe folk i oslo fordi deres egne fly er forsinkede så man ikke kan komme i transit, uden at det sakder forretningen.
Tror ikke det kommer til at ske, det vil jo ødelægge deres egen forretning.
Oprettet af jager d. 26-11-2012 23:36
#30
se ind af SAS. det kan ikke nytte noget man peger finger af de andre det overlever man ikke af. vi taler jo ikke om at SAS har et underskud på 2 millioner kr, vel. man er tvunget til at sadle om finde nye markeder og lukke de gamle der ikke kan holde økonomisk samt gøre noget ved deres elendige mad og service. men at sætte folk ned i løn og tro at så virker det bare, glem det. der er en grund til folk søger andre selskaber, eller hvad??
jager