Antal indlæg: 3360 Tilmeldt: 03.07.09 Status: Offline
Udspillet vil såfremt det gennemføres gøre en flybillet fra Danmark til Thailand cirka 390 kroner dyrere.
Regeringen har netop præsenteret sit udspil om grøn luftfart. Udspillet indeholder blandt andet en passagerafgift, som er med til at finansiere en grøn indenrigsrute fra 2025 og helt grøn indenrigsluftfart fra 2030.
Flere europæiske lande har en passagerafgift på flyrejser. Det har Danmark ikke i dag. Samtidig betaler luftfarten fx ikke energiafgifter af brændstof, sådan som andre transportformer gør.
Regeringen foreslår at indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr. pr. rejse i 2030. Afgiften skal blandt andet være med til at finansiere den grønne omstilling af luftfarten.
Passagerafgiften foreslås gradvist indfaset fra 2025 og fuldt indfaset i 2030. Den vil gælde alle flyrejser, både indenrigs- og udenrigsflyvninger. Passagerer, der alene mellemlander i en dansk lufthavn, vil dog være undtaget for afgiften.
Regeringen foreslår, at afgiften skal være forskellig alt efter, hvor lang flyrejsen er. Dermed tages der højde for, at længere rejser belaster klimaet mere. Det betyder, at afgiften vil være lavest på korte rejser, fx indenrigsrejser og rejser inden for Europa, og højest på lange rejser. Når afgiften er fuldt indfaset i 2030, vil afgiften på en rejse inden for Europa således være på ca. 60 kr., mens den for mellemlange rejser vil være på ca. 240 kr. For lange rejser vil afgiften være ca. 390 kr.
Regeringen foreslår desuden, at der i 2027 vil være et “pitstop”, hvor passagerafgiften kan evalueres.
En passagerafgift på flyrejser forventes at give et provenu på ca. 1,2 mia. kr. ved fuld indfasning i 2030. Provenuet vil delvist blive ført tilbage til luftfartsbranchen gennem investeringerne i grøn luftfart.