Antal indlæg: 898 Tilmeldt: 14.01.15 Status: Offline
Thai Airways har i mange år haft en særdeles udfordret økonomi, og coronakrisen har kun forværret tingene. Flyselskabet indledte derfor før sommerferien i år en rekonstruktion, mens kreditorbeskyttelse sørger for, at det kan flyve videre.
Der er dog ikke brug for ret mange fly i øjeblikket som følge af rejserestriktioner og den deraf lave efterspørgsel på flybilletter. Og som en del af rekonstruktionsprocessen har Star Alliance-selskabet Thai Airways derfor valgt at skille sig af med en stor del af flåden.
Det er primært langdistancefly, som er sat til salg. Herunder dem med den ultimativt dårligste brændstoføkonomi i flåden. Så selvom det er en god måde at skaffe likviditet på, er det også en udemærket finte til at gøre flåden mere økonomisk.
Flyene som er sat til salg er følgende:
10 stk. Boeing 747-400, produceret mellem 1993 og 2003
6 stk. Boeing 777-200, produceret mellem 1996 og 1998
6 stk. Boeing 777-300, produceret mellem 1998 og 2000
2 stk. Boeing 737-400, produceret mellem 1992 og 1993
3 stk. Airbus A340-500, produceret mellem 2005 og 2007
6 stk. Airbus A340-600, produceret mellem 2005 og 2008
1 stk. Airbus A300-600, produceret i år 1993
I oktober meddelte Thai Airways, at selskabet kun har likviditet til at overleve indtil december, selv om 80 procent af flyselskabets 19.000 ansatte har accepteret at gå ned i løn eller tage ulønnet orlov. Et snarligt flysalg synes derfor mere relevant end nogensinde.
Før coronakrisen havde Thai Airways i mange år fløjet dagligt fra Bangkok til København, Stockholm og Oslo, og i de senere år med Boeing 777. Det vides ikke, hvornår ruterne kommer i gang igen, og om alle tre ruter genoptages med regelmæssige flyvninger.