Antal indlæg: 139 Tilmeldt: 07.02.17 Status: Offline
Det var helt som forventet, da John og Jane Vøhlert den 11. juni modtog en mail fra Flybillet.dk med besked om, at deres tur til Thailand var aflyst på grund af coronakrisen.
De havde bestilt billetten i november 2019 og havde uge for uge kunnet se, hvordan en aflysning kom tættere på. Det er deres oplevelser i ugerne efter aflysningen, som har efterladt parret fra Solrød i en tilstand af forbløffelse og harme.
For i stedet for en smidig proces – man har ret til at få refunderet en aflyst flybillet inden for syv dage – er de endt i et frustrerende forløb, hvor de ikke har set skyggen af deres 9.137 kroner.
Faktisk er der så mange danskere, der kæmper for at få refunderet deres billetter fra Flybillet.dk, at der nu findes en Facebook-gruppe med flere hundrede medlemmer, hvor folk deler deres oplevelser.
I Forbrugerrådet Tænk forklarer Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver inden for miljø og transport, at det i sidste ende er flyselskabet, som skal refundere billetten til John og andre, der har handlet med onlinerejsebureauer som Flybillet.dk.
'I praksis vil flyselskabet ofte have aftalt med onlinerejsebureauerne, at det er dem, der står for tilbagebetalingen. Vi ser desværre, at disse ofte er meget dårligt rustede til at håndtere uventede situationer som den aktuelle, og at forbrugerne risikerer at blive kastebold mellem flyselskab og rejsebureau,' skriver Vibeke Myture Jensen i en mail:
'Vi opfordrer altid forbrugerne til at købe billetter direkte hos flyselskaberne, med mindre det er pakkerejser, så man undgår dette.'
Hun har følgende fire råd til John og andre, der endt i samme situation:
Klag til selskabet: i dette tilfælde både til Flybillet.dk og Thai Airways. Flyselskabet er ansvarlig i sidste ende.
Tjek, om du er omfattet af indsigelsesret i din bank.
Klag til en myndighed - her Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.