VIGTIGE ÆNDRINGER TIL PAS PROCEDUREN FOR DANSKE STATSBORGERE I THAILAND
Fra 1 januar 2012 skal du til ambassaden i Bangkok eller til Danmark for at få nyt pas
Fra 1. januar 2012 skal nye danske pas indeholde digitale fotos, fingeraftryk og underskrift. Dermed skabes der langt større sikkerhed for, at passet ikke kan forfalskes eller misbruges. I forvejen rummer de danske pas et digitalt fotografi af indehaveren.
Dit nuværende pas er stadig gyldigt indtil udløbsdatoen.
Beslutningen om indførelse af fingeraftryk i pas er en central beslutning i EU som led i bekæmpelsen af terrorisme, menneskehandel, menneskesmugling, ulovlig indvandring og anden grænseoverskridende kriminalitet. Med de nye biometriske pas sikres danske statsborgere muligheden for fortsat at kunne rejse til lande, der på sigt vil kræve den type pas ved indrejse.
Med de nye pas er du bedst muligt sikret mod, at uvedkommende stjæler din identitet og udgiver sig for dig, og mod, at dit pas forfalskes.
De nye pas kræver installation af særligt udstyr til optagelse af fotos, fingeraftryk og underskrift. Ansøgningerne skal modtages og behandles af særligt bemyndigede medarbejdere, der vil få adgang til visse oplysninger i det centrale personregister, CPR.
Dette har som følge, at der fra 1. januar 2012 kun vil være mulighed for at søge om pas i Thailand ved personlig henvendelse på ambassaden i Bangkok. Danmarks konsulater i Thailand vil fra denne dato ikke længere kunne modtage pasansøgninger.
Tilsvarende gælder allerede i dag for statsborgere fra visse andre EU-lande, der er bosat uden for deres hjemland. De må også rejse til deres nærmeste ambassade eller til hjemlandet for at få et nyt pas.
Hvad er mine muligheder indtil 1. januar 2012?
Til og med 31. december 2011 gælder de nuværende muligheder, som er beskrevet på ambassadens hjemmeside under
http://www.ambban...ose=Basicm Det nye pas vil have den fulde normale gyldighedsperiode på 2, 5 eller 10 år.
Hvad kan jeg få ordnet på konsulatet fra 1. januar 2012?
Konsulaterne kan fra 1. januar 2012 kun forlænge pas og udstede nødpas (provisoriske pas).
En betingelse for forlængelse af et udløbet pas er, at det ikke er udløbet for mere end to år siden. Et pas kan kun forlænges én gang og for max. 12 måneder. Det anbefales, at du sikrer dig, at rejsemålets myndigheder godkender forlængede pas. Forlængede pas kan fx ikke anvendes ved indrejse uden visum til USA.
Et nødpas (provisorisk pas) udstedes kun med gyldighed for det tidsrum, som er påkrævet af hensyn til rejsens varighed og eventuelle regler i de lande, der gennemrejses, og ikke for mere end 12 måneder. Et provisorisk pas skal afleveres til politiet eller en dansk repræsentation efter benyttelsen. Rejse på et provisorisk pas kan evt. give problemer i forhold til udenlandske grænsekontrolmyndigheder. Det anbefales, at ansøgeren sikrer sig, at rejsemålets myndigheder godkender provisoriske pas.
Kan jeg få et nyt pas under min ferie i Danmark?
Ja. Der er allerede i dag mulighed for - og det er billigere - at få udstedt pas hos en kommune i Danmark. Alle danske statsborgere kan som udgangspunkt få udstedt et pas ved henvendelse til Borgerservice i en hvilken som helst kommune. Man behøver ikke at være bosiddende i kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den. Find den ønskede kommune på
www.kommune.dk og ring på forhånd for åbningstider, tidsbestilling mv. og oplys, at du er bosiddende i udlandet.
Kan jeg få mit barn indskrevet i passet?
Nej. Siden 1. oktober 2004 har børn, også nyfødte og unavngivne, skullet have deres eget pas. Det kan evt. udstedes af konsulatet som et midlertidigt (provisorisk) pas, hvis du har akut behov for et pas. Se mere ovenfor om provisoriske pas.
Skal børn også afgive fingeraftryk?
Nej. Der tages ikke fingeraftryk af børn under 12 år, men de skal møde op personligt for at søge om pas. Fra 1. januar 2012 kan ansøgning om pas til børn kun indgives på ambassaden.
Skal jeg også til ambassaden for at hente det nye pas?
Nej, du skal kun møde personligt for at indgive ansøgningen. Du kan fortsat - ligesom i dag - vælge at få dit pas tilsendt med almindelig post (EMS). Vi anbefaler, at du aftaler dette med ambassaden samtidig med du afleverer din ansøgning.
Inden du får udleveret dit nye pas, skal du først indsende det gamle pas til ambassaden til annullering.
Redigeret 14. juli 2011