Bruger
Antal indlæg: 1146
Status:
|
24.12.2010 Koh Samui
Godmorgen Dagbog.
Og en rigtig glædelig jul til jer alle sammen
Jeg vil prøve at samle op på de sidste par dage, der af en eller anden grund blev lidt hektiske til trods for min forsøg med ikke at lave noget !!
Så jeg starter med den 22 hvor Jannik pludselig havde fået den skøre ide, at lave en portion leverpostej selv om han havde sagt at han ikke gad mere i år. Men jeg har nu Yindee mistænkt for at stå bag den her omgang, men hvor om alting er blev jeg lidt stresset da jeg fik det at vide. For denne gang skulle vi prøve noget mørkt brød fra en Østrigsk eller Schweizisk forretning der ligger mellem Shaweng og Mae Nam, og der stod jeg godt gennemvarm efter strandrensningen der var hård denne gang på grund af alt det skrammel der var kommet. Spist havde jeg heller ikke men var kun 5 minutter fra det med mit forsøg på selv at brænde maden på
Så jeg blev sgu små stresset, men jeg fik da spist i nogenlunde fred og ro, når jeg skriver nogenlunde, er det fordi der pludselig gik en nøgen mand rundt i haven !!
Og det var den samme Italiener som for 6 måneder siden var her, og også der spankulerede rundt uden tøj på. Folk kan sgu gøre hvad de vil, og jeg opfatter mig selv som tolerant. Men her mens jeg spiste mente jeg ikke at det var så herligt at se på dinglende kønsdele, så maden blev spist lidt hurtigt så jeg kunne fortælle ham endnu en gang, at det tolererer vi ikke her.
Udover det manglende tøj gør han sig osse bemærket ved at klokken 6 hver morgen at skrue helt op på BBC News, så han fik lige en bredside efter han havde taget noget tøj på. Og jeg tror han forstod mig ganske udmærket, for han var tæt på at ramme gulvet med hovedet mens han sagde undskyld og Yes et par tusind gange
Gavin som bor små 10 meter fra ham og stadig har den unge pige boende var gal som en tysker, for pigen havde set den her mand nøgen, og turde nu ikke gå uden for huset. Og mandens morgen ritual med Tv’et og meget højlydte telefonsamtaler som jeg osse kan høre selv om jeg bor langt fra ham og bag Peters hus, fik så Gavin næste morgen til at springe i luften
Og tak skal du ellers ha der blev snakket med store bogstaver, F ordet blev nok brugt omkring 100 gange for forståelsens skyld og han fik at vide at ingen af os der bor her til daglig brød os om ham.
Så jeg håber at han forstår hvor lidt ønsket han er her, og jeg håber ikke han gentager den dusken af en kvinde ude på terrassen, som sidste gang han var her som var meget højlydt !!!
Nå, tilbage til leverpostejen
Jeg fik nosset mig færdig og var glad for at lige bestemt i dag skinnede solen fra en skyfri himmel, så det var en dejlig men lang køretur for at hente det brød som Jannik selvfølgelig ikke kunne lide
Kører man fra Tesco Lotus i Shaweng mod Mae Nam, kører man forbi vejen til Big Buddha og lufthavnen. Cirka et par kilometer efter på venstre side, altså i kørselsretningen, kommer der et kæmpestort og meget højt skilt hvor der står Kodak og i samme farver som man kender. Her ligger forretningen der hedder Happy Life hvor man kan købe alskens tyske pølser, stege og pålæg i øvrigt, og altså osse brød som han bager en gang om ugen. Vil man ikke ha det frosset som jeg fik i dag, skal man komme om tirsdagen hvor det ligger friskt og venter hvis man bestiller. Og prisen er 60 Bht !!!
Men det var jo varmt som en i helvede den dag og fik brødet til at tø næsten helt op inden jeg var tilbage i Lamai. Lige i rette tid til at bakkerne med den fantastisk velduftende leverpostej var færdig, og hvis der som Leif skriver en dag bliver festet for alle de millioner af reklameindtægter fra siden hvis man altså husker at klikke på Googles link, håber jeg at Jannik laver leverpostej
For det smager simpelthen fantastisk og gør at jeg spiser bare en gang imellem
Men desværre kunne jeg ikke spise så meget her kun en time efter jeg havde spist hjemme, men vi sludrer som sædvanligt om alt mellem himmel og jord og får klaret verdensproblemerne. Og i dag kom der en ung pige ind og satte sig ned, kun 17 år fik jeg senere at vide !! Hun var oversået med meget store tatoveringer i forhold til hendes lille krop som bestemt ikke var pænt, og som tydeligt fortæller hvad hun lever af. 17 år var hun og var blevet forelsket i den unge Englænder der havde sat hende af, han prøvede at leve af Muy Thai boksning som han åbenbart ikke var så stærk i som det delte måltid der blev betalt med udelukkende mønter, viste !!
Essensen i den her fortælling, går såmænd kun ud på at det er så synd for de her små utrolig kønne piger overklistret med tatoveringer, lader sig overtale af deres falang kærester til at ødelægge deres krop. Hendes chancer i det Thailandske samfund er næsten usynlige, og falangerne med deres tanker, kigger kun en gang på pigen og vil ikke havde noget med hende at gøre, virkelig synd
Men hjem kom jeg inden regnen satte et frontalt angreb ind som varede i over et døgn, dråber på størrelse med vandmeloner bankede ubønhørligt på taget og lavede en forfærdelig larm der var så slem at jeg ikke engang kunne høre telefonen ringe. Temperaturen sank og sank til froststadiet, 23.6 grader var det til sidst som fik mig til at fryse som en gal og som vanligt fik ryggen til at brokke sig. Så jeg lå på sofaen med et tæppe over mig selv om jeg havde langærmet bluse og lange cowboybukser på og frøs som et lille barn
Og så var det lige at Buddha havde styr på dagene, og fik stoppet det uvejr her der også fik havet til at vise tænder og kaste tonsvis af nyt affald op i haven. Så meget at jeg selv om jeg stædigt var gået i gang med oprydningen måtte opgive. Og jeg har det sgu skidt når jeg er nødt til at opgive, men der kommer jo altid en ny dag.
En herlig klar brændende sol bagte fra morgenstunden og var længe ventet, så der var kun monteret et diminutivt lændeklæde til morgen rengøringen hvor varmen fik rettet op på de dage uden sol
Et godt råd om en behagelig drink som Leif gav mig opskriften på skulle prøves, så jeg hev fat i Peter som altid er en villig prøveklud hvad det angår. Så der blev købt ind til BBQ der desværre på grund af ekstremt højvande fik os til at sidde i haven i stedet for på stranden som vi havde håbet på. Nassi og jeg købte kødet i Tesco der på grund af det var den 24, havde sat priserne på kød ned til næsten det halve
1 flaske Hong Thong blev indkøbt og for 30 Bht isterninger skulle sørge for de kølige, og Somchai gartneren blev shanghajet i vores forsøg på at spare penge !!
Kokosnødder er nu en meget akut mangelvare på Koh Samui og koster 20 Bht stykket, selv Tesco kan ikke levere de små brik kartoner de plejer at have millioner af på hylderne, så endnu et prishop !!
Og som den flinke fyr Somchai er, smed han gummistøvlerne og kravlede ubesværet op i en palme mens Peter og jeg stod måbende og kiggede. Uden hjælpemidler af nogen slags kravlede den her gut op og smed 5 store grønne nødder ned til os, men her stoppede han hjælpsomhed ikke, for da han fik fortalt af Nassi hvad det egentlig drejede sig om, gav han sig til at hakke toppen af nødderne og hældte det op i en tom 5 liters vandflaske
Peter som jeg har mistænkt for at snyde med hensyn til start tidspunktet på drikkeriet var så overvældet af Somchai’s hjælp, at han gav ham 100 Bht som han meget nølende tog imod. Jeg gik i gang med min del af aftalen som gik ud på at jeg stod for marineringen af kødet og fik osse lavet hvidløgssmør til de bagte kartofler inden jeg tillod mig at tage en kølig for lige som at forsøge at holde trit med naboen. Men jeg ved på forhånd at han er gammel Polsk mester i hurtighed og opgav hurtigt, klokken var stadig kun 4 om eftermiddagen og alt for tidligt for mig at drikke, så jeg tog det roligt.
Men så begyndte vi endelig på aftenen da tusmørket sænkede sig, dagens varme sol holdt stadig ved mens vi fik tændt op i grillen, og vi fik lavet et lille bål. Og her er jeg nødt til at komme med en advarsel.
Dette enestående og farlige eksperiment som Leif havde tvunget os ud i, skal foretages med allerstørste forsigtighed
For efter første forsøg med at mikse kokos juicen og Hong Thong gik alvoren med et op for mig, denne her vanvittig velsmagende drinks som jeg takker Leif for, var eksplosiv
For hulen den skal i prøve, for magen til herlige drinks skal man sgu lede længe efter. Men den skal nydes med respekt som Peter Lidt senere fandt ud af, nu han er gammel polsk mester i hurtig drik, slugte han nærmest den her lækre kølige drinks og gav den gas. Men kun 2 timer efter starten og uden at sige et ord, valsede han ind i huset og blev ikke set mere den aften
Men en herlig aften hvor vi gnavede det lækre kød og de 2 fisk Nassi havde købt, Gavin kom forbi og deltog i festen mens min Thaimusik strømmede blidt ud af højtalerne der i dagens anledning var taget ud i haven. Så det blev faktisk en rigtig hyggelig juleaften som jeg normalt ikke holder, den tredje drink jeg nu havde gang i var begyndt at virke og gjorde oplevelsen når jeg bøjede hovedet bagover og kiggede op på den smukke stjernehimmel mellem palmebladende, endnu mere smuk. Og nu Peter havde opgivet kampen var det kun Nassi og mig der var deltagere i ‘festen’, så det blev hurtigt lidt kedeligt i det lange løb. Så jeg sagde pænt tak for maden og begyndte at rydde op sammen med Nassi.
For jeg ville ned på stranden og sidde nu vandet havde trukket sig tilbage, resterne af den farlige drinks blev efterladt og jeg nappede en kølig i stedet. Plaststolen i den ene hånd og den kølige i den anden fik mig hurtigt ned på stranden hvor jeg normalt er juleaften, sådan har jeg brugt at gøre de sidste par år og er en herlig anderledes måde at holde juleaften på
Og igen blev jeg ikke snydt, for månen stod klar og stille, højt på himmelen. De nærliggende restauranter havde lukket og man hørte kun naturen, men en sjælden gang blev freden forstyrret af en bil som dog ikke kunne ødelægge det billede jeg så. Vandet der var roligt som et stuegulv og stadig trak sig tilbage efterlod en bred stribe af fugtigt sand hvor månen spejlede sig som diamanter og var lige ved at hive et par tårer ud af det gamle kvaj her
Så langt øjet rakte ud over havet, var der som oaser, områder med blinkene fra de millioner af diamanter fra månens genskær der næsten gjorde ondt i øjnene at se på, så skarpe var de. Samtidig steg der utroligt mange ønske balloner op fra Lamai Beach der i den helt vindstille aften, bevægede sig langsomt op mod himlen i en lang lang række og fuldendte det smukke motiv.
Og selv om jeg var lidt rystet efter kampen mod Leifs drink, som også er årsagen til de manglende billeder af det her jeg prøver at bilde jer ind, så jeg for første gang i mit liv et underligt syn på himlen !!
Under månen var der så langt jeg kunne se, en ‘ring’ som en korona, men denne her ring der var meget tydelig, mindede mere om en af de ringe man kan se rundt om Saturn. Meget bred bredte den sig i en nedadvendt bue og ikke som en korona rundt om månen, og som jeg opfattede synet var det som at se ringen fra siden !!! Jeg håber jeg forklarer mig godt nok så i kan få en fornemmelse af hvad jeg så, for det var meget specielt….
Men bare tanken om at skulle hente kameraet og sætte det på stativet jeg har lånt af Peter, satte mig til vægs. Det kunne jeg slet ikke overskue at klare uden uheld, så jeg blev siddende
Og så midt i det hele klokken 22.46 så jeg i morges, ringede mine dejlige venner Conny og Markus fra Tyskland for at ønske mig en glædelig jul . Hvor var det en dejlig hilsen at få, siddende der i det flotteste skue man kan forestille sig i perfekt måneskin og en anelse beruset og lykkelig, fik jeg sagt i lige måde og tak fordi i ringede
For det var en fantastisk smuk afslutning på en dejlig dag fyldt med gode oplevelser og et herligt humør hvor jeg for første gang siden Da gik, så hende uden for huset. Det blev jeg så glad for fordi jeg stadig er bekymret for hende, at jeg kørte til templet og fik en snak med Buddha der fyldte mig med glæde resten af dagen og stadig holder ved
Sådan gik min juleaften 2010, og er måske ikke noget for jer. Men som jeg er og håber at fortsætte med at være, er det at være ude i naturen utroligt befriende. Tanken om at blive puttet ind i en lejlighed igen er en rædselsfuld tanke der kan gøre mig bange, og noget jeg aldrig håber sker !!
Så det var lidt ærgeligt jeg var nødt til at gå i seng, men oplevelserne er jo derude igen i morgen ved jeg, og gør mig lykkelig bare ved tanken Men måske var det det rigtige tidspunkt at tumle hjem på, for nogen havde i ly af mørket lavet en forhindringsbane i stedet for den lige vej jeg normalt går, træer og beton møbler var flyttet rundt og gjorde turen noget masende. Hvem det er ved jeg ikke, men det lykkedes mig da at komme helskindet hjem (alle 20 meter !!!) og falde om i køjen
Selv om vi lige har snakket sammen Buddha, skal du have tak for den glæde over livet der fylder mig, og en meget stor tak for alle de oplevelser du giver mig. Og mange tak fordi du viste mig at Da har det godt
Og tak for alle de dejlige mennesker jeg møder ligeså, de gør mit liv utroligt herligt at leve, tusind tak….
Hav en god dag.
Med Venlig Hilsen.
Pen. |