Af Mads Allingstrup Mandag den 30. marts 2009, 05:45
Meget tyder på, at den nye multimedieskat kan ende med at skabe et kaos af hidtil usete dimensioner hos landets teleselskaber. Bliver mobilt bredbånd udbredt for alvor, vil det være umuligt for danskerne at dokumentere, at de ikke skal beskattes. Beviserne findes nemlig ikke
Mens debatten om den nye multimedieskat fortsat bølger frem og tilbage, er der nu tegn på, at forslaget rummer et gabende stort hul, der kan gøre livet surt for danskere, der bruger mobilt bredbånd.
Ifølge de nye regler skal skatteborgerne og virksomhederne selv kunne bevise, at computere, bredbåndsforbindelser og telefoner, der betales af arbejdsgiveren, ikke bruges privat. Gør de det, skal
skatteborgeren nemlig betale den nye multimedieskat, som i disse dage er på vej gennem Folketingets lovforberedende arbejde.
Torsdag aften i sidste uge sluttede høringsfristen for loven, der nu skal justeres efter de indkomne høringssvar – men indtil videre er der ikke en løsning på parakdokset om det mobile bredbånd, som flere og flere danskere bruger.
Fordi det mobile bredbånd netop er en mobil forbindelse, der bruger mobilnettene, er det stort set umuligt at bevise over for SKAT, at forbindelsen ikke har været brugt privat. Det vil nemlig kræve, at danskerne får teleselskabet til at udlevere data om hvilke mobilmaster, forbindelsen har været brugt på – og de data er så omfattende for teleselskaberne at grave frem, at det i praksis vil blive en helt udsædvanlig dyr og nærmest umulig affære.
»Formentlig vil prisen for at løfte den bevisbyrde være mange gange det beløb, man kommer til at betale i skat. Det er en umulig situation for forbrugeren. Teknisk set kan de godt få maste-data udleveret om sig selv, men det kræver cirka seks arbejdsdage for os, og det vil vi kræve betaling for,« siger juridisk chef hos Telia, Jens Ottosen-Støtt.
Maste-data ubrugelige
Paradokset om de mobile bredbåndsforbindelser og multimedieskatten er dog langt mere omfattende. De beviser, danskerne reelt kan stille med hos SKAT, er nemlig så svage, at de i praksis er ubrugelige. Hver enkelt mobilmast har nemlig en rækkevidde på adskillige kilometer, og derfor kan det være meget svært at stedbestemme, hvor forbindelsen præcis har været brugt. Det vil gøre maste-data ubrugelige som bevis til et torskegilde.
»Det giver ikke mening at få udleveret masteoplysningerne, hvis man skal bevise præcist, hvor man har brugt sit mobile bredbånd. Det kan sagtens være den samme mobilmast, uanset om man har været på besøg hos en kunde på Amager, eller brugt forbindelsen i sit hjem et andet sted på Amager. Derfor får vi svært ved at hjælpe med at levere beviserne,« siger Anders Thomsen, der er afdelingsdirektør for Public Affairs hos TDC.
Helt slemt bliver det, hvis det ikke er medarbejderen, men arbejdsgiveren, der står registreret som kunde til det mobile bredbånd. I den situation kan danskerne slet ikke få mastedata udleveret. Det kan kun virksomheden selv.
»Det gælder generelt for forslaget, at det vil føre til mere bøvl for medarbejderne og for virksomhederne på tværs af alting. Det vil virkelig lægge en tung arbejdsbyrde med store omkostninger på os, hvis vi pludselig skal til at tilvejebringe de oplysninger. Man må sige, at multimedieskatten hele vejen igennem er i strid med de visioner, regeringen har, om at gøre Danmark til et før- ende IT-samfund,« siger Christian Wulff Søndergaard, der er chef for Public Affairs hos Sonofon og Cybercity i Danmark.
Maste-data ubrugelige
Paradokset om de mobile bredbåndsforbindelser og multimedieskatten er dog langt mere omfattende. De beviser, danskerne reelt kan stille med hos SKAT, er nemlig så svage, at de i praksis er ubrugelige. Hver enkelt mobilmast har nemlig en rækkevidde på adskillige kilometer, og derfor kan det være meget svært at stedbestemme, hvor forbindelsen præcis har været brugt. Det vil gøre maste-data ubrugelige som bevis til et torskegilde.
»Det giver ikke mening at få udleveret masteoplysningerne, hvis man skal bevise præcist, hvor man har brugt sit mobile bredbånd. Det kan sagtens være den samme mobilmast, uanset om man har været på besøg hos en kunde på Amager, eller brugt forbindelsen i sit hjem et andet sted på Amager. Derfor får vi svært ved at hjælpe med at levere beviserne,« siger Anders Thomsen, der er afdelingsdirektør for Public Affairs hos TDC.
Helt slemt bliver det, hvis det ikke er medarbejderen, men arbejdsgiveren, der står registreret som kunde til det mobile bredbånd. I den situation kan danskerne slet ikke få mastedata udleveret. Det kan kun virksomheden selv.
»Det gælder generelt for forslaget, at det vil føre til mere bøvl for medarbejderne og for virksomhederne på tværs af alting. Det vil virkelig lægge en tung arbejdsbyrde med store omkostninger på os, hvis vi pludselig skal til at tilvejebringe de oplysninger. Man må sige, at multimedieskatten hele vejen igennem er i strid med de visioner, regeringen har, om at gøre Danmark til et før- ende IT-samfund,« siger Christian Wulff Søndergaard, der er chef for Public Affairs hos Sonofon og Cybercity i Danmark.
ja, kan man ikke få pengene fra en borger på den ene måde så tager man da bare på en anden måde.
og med rette kan man sige at de nye skattelettelser ikke får den store virkning, man opfinder da bare nogle nye så som multimedie skat " vor herrer bevares " siger jeg bare,
ikke noget at sige til at der er så mange sort seer