Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Vælg bolig med omhu
LungW
#41 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 06:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 337
 Status: Offline

Du mener vel "Folk og Fæhoveder"?!

Gæt selv hvem der er hvem..

lås
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Swatdee
#42 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:06

Bruger

Antal indlæg: 15

If dette link burde det være ens alle steder, med mindre afgørelsen læses forkert.
http://ast.dk/for...principiel

Resultat af søgning på Ankestyrelsens hjemmeside.
https://www.retsi...?id=155638
leif
#43 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:17

Bruger

Antal indlæg: 681

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om en person, der gentagne gange midlertidigt opholdt sig i udlandet, kunne anses for at have bevaret fast bopæl i Danmark.

svaret på det blev så at det kunne man.

Spørgsmålet om 6 mdr af gangen har intet med den sag at gøre og bliver slet ikke nævnt..
Ellers må der være noget min computer ikke vil vise.
Swatdee
#44 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:35

Bruger

Antal indlæg: 15

Tror du skal have ny computer.

Ankestyrelsens principafgørelse P-12-07 om pensionstillæg - bopælskrav - lejebolig - skat - ophold i udland - under 6 måneder

https://www.retsi...?id=155638
Kent
#45 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:38
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 410

I roder rund og kan vil ikke forstå loven, jeg opholder mig 5 mdr og 28 dage ud i et i thailand resten af tiden er jeg i DK

jeg får fuld pension med alle tillæg

loven finder i her
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20920

et tillæg til loven finder i her http://www.social...andet.html

udbetaling danmark har intet med pensionens størrelse at gøre de skal bare udbetale det beløb din bopælskommune siger du skal have

henvend dig på det lokale kommune kontor og fortæl dem at du rejser til thailand i en sammenhængene periode som ikke overstiger 6 mdr
henvis til Principafgørelse P-12-07 som er retsgyldig

kommune kontoret vil derefter fortælle dig at du vil få udbetalt den pension som du altid har fået
leif
#46 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:41

Bruger

Det vil jo sige at behandler man en sag om gullerødders farve, så gælder det også for kartofler. Grin

Jeg gentager lige hvad sagen handlede om...

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om en person, der gentagne gange midlertidigt opholdt sig i udlandet, kunne anses for at have bevaret fast bopæl i Danmark.

Ankestyrelsen vurderede således, at han, efter en konkret vurdering ikke kunne anses for at have opgivet bopæl i Danmark under sine gentagne ophold i udlandet.

Fortæl mig så hvor der står noget om 6 mdr af gangen.. For det står altså ingen steder når jeg åbner sagen.
Kent
#47 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 08:48
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 410

hej leif

speciel til dig

www.thai-dk.dk/uploads/lief56777.JPG

kilde http://www.social...andet.html

AL 48
#48 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 09:00
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1814

Leif skriver:
bla Århus kommune har lavet deres egne regler og tillader op til 6 mdr af gangen.
Der står ikke noget om det i selve loven, så der må være et lov-tillæg, men den har jeg ikke lige fundet endnu.

Hvorfor nu begynde at blande kommunen ind i det?
Kommunen skal du kun give besked ved personlige tillæg.
Alt andet har udbetaling Danmark overtaget.
leif
#49 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 09:27

Bruger

Ja alt ud over grundbeløb står kommunen for
AL 48
#50 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 09:32
Bruger avatar

Bruger

leif skrev:
Ja alt ud over grundbeløb står kommunen for

???? -Undskyld,-jeg er nok lidt tungnem. Gider du ikke uddybe det.
leif
#51 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 09:53

Bruger

f.eks på borger.dk står der
I nogen tilfælde skal man give besked både til kommune og udbetaling.dk

Hvad det så betyder. ?? find det selv.
LungW
#52 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 10:00
Bruger avatar

Bruger

Kent skrev:
I roder rund og kan vil ikke forstå loven, jeg opholder mig 5 mdr og 28 dage ud i et i thailand resten af tiden er jeg i DK

loven finder i her

udbetaling danmark har intet med pensionens størrelse at gøre de skal bare udbetale det beløb din bopælskommune siger du skal have

henvend dig på det lokale kommune kontor og fortæl dem at du rejser til thailand i en sammenhængene periode som ikke overstiger 6 mdr

kommune kontoret vil derefter fortælle dig at du vil få udbetalt den pension som du altid har fået

Roder vi rundt? Forstår vi ikke loven?

Hør nu her, loven siger max. 3-4 mdr. ad gangen, max. 6 måneder, på et år, det er loven.

Så har en pensionist anket en sag, og fået besked fra Ankestyrelsen at han godt må rejse ud i max. 6 mdr. ad gangen pr. år.

Hvad er så lov? Den oprindelige lov, eller P-12-07?

Har Googlet lidt:

"Jeg kan oplyse, at Social- og Integrationsministeriet ikke kan tage stilling til konkrete sager, og at det er Ankestyrelsen, der fastlægger praksis ved sine afgørelser.
Hvis kommunen er tvivl om fortolkningen af Ankestyrelsens afgørelser, kan det foreslås, at kommunen tager kontakt til Ankestyrelsen for en nærmere afklaring.

Ankestyrelsen har telefonisk d.d. bekræftet overfor mig, at i sagen P-12-07 var det lagt til grund, at den pågældende igennem flere år havde årlige ophold i Østen af op til 6 måneders varighed, hvor han levede i Danmark en del af året (i mere end 6 måneder) og en anden del af året i Østen mindre end 6 måneder.
Det fremgår også af afgørelsen, at folkepensionisten ansås for at have bevaret fast bopæl i Danmark under sit (der står sit ophold og ikke sine) ophold i udlandet af mindre end 6 måneders varighed pr. år.

Social- og Integrationsministeriet kan alene udtale sig vejledende om de gældende regler."

http://www.doganp...k/?paged=2

Min egen erfaring med Kommuner, Pensionsstyrelsen og nu Udb. Danmark er at ingen vil give et konkret svar man kan forholde sig til, sådan har det været i flere år, og især efter Pensionsstyrelsens og kontorchef Chr. Svendsens "korstog" mod pensionister i Thailand m.v.
soi8
#53 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 10:54

Bruger

Antal indlæg: 375

Kent skrev:

loven finder i her

Det er nemlig sådan det skal gøre. Gå hen og tal om det lokalt stille og roligt. De er normalt meget venlige, hjælpsomme og forstående på de lokale kommunekontorer, når man selv opfører sig behøigt, ihvertfald det jeg har oplevet i min hjem kommune Ikast. jeg forespurgte sidst jeg var i DK i april/maj og fik den besked at "Det skal vi nok finde ud af når hvis det bliver aktuelt"
maichai
#54 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 11:10
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 1365

Det er nemlig sådan det skal gøre. Gå hen og tal om det lokalt stille og roligt. De er normalt meget venlige, hjælpsomme og forstående på de lokale kommunekontorer, når man selv opfører sig behøigt, ihvertfald det jeg har oplevet i min hjem kommune Ikast. jeg forespurgte sidst jeg var i DK i april/maj og fik den besked at "Det skal vi nok finde ud af når hvis det bliver aktuelt"

Nu findes der rigtig mange skrankepaver rundt omkring på borgerservice så Held og lykke med det
Thumb MIG, EN DUMSMART BYBO FRA DANMARK SOM ENDTE SOM BONDERØV I THAILAND

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.
hej
soi8
#55 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 11:11

Bruger

Kent skrev:

loven finder i her

soi8
#56 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 11:17

Bruger

maichai skrev:

Nu findes der rigtig mange skrankepaver rundt omkring på borgerservice så Held og lykke med det

Når man henvender sig sådanne steder afhænger udfaldet ofte meget af ens egen optræden, og det må man så acceptere eller lade være. Jeg er somsagt altid blevet pænt og ordentligt behandlet, også da jeg forespurgte om det med varighed af udlandsophold.
maichai
#57 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-10-2014 11:23
Bruger avatar

Bruger

Når man henvender sig sådanne steder afhænger udfaldet ofte meget af ens egen optræden, og det må man så acceptere eller lade være. Jeg er somsagt altid blevet pænt og ordentligt behandlet, også da jeg forespurgte om det med varighed af udlandsophold.

Sådan er det altid nogle er mere heldige end andre men stadig Held & Lykke med dit forehavende

hej
AL 48
#58 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-10-2014 10:40
Bruger avatar

Bruger

Hej igen.

I dag, her til morgen, startede jeg med at undersøge det forskellige vedr. længere tids udrejse udenfor EU/EØS (Thailand).
Jeg ringede først til min hjemkommune (pensionskontoret) fordi de åbner tidligst. Kl. 08 i stedet for hos udbetaling DK kl. 10:00.
Den flinke dame hos pensionskontoret (kommunen) takkede mange gange for opringningen og ville notere at jeg havde ringet, men forklarede at jeg skulle ringe til udbetaling DK, da kommunen egentlig ikke havde mere med det at gøre. -Men så fik vi da en hyggelig sluddermusic -og hun ønskede mig god rejse.

Kl. 10:02 ringede jeg på 70128061 (udbetaling DK for danskere), og efter ca. 2 min. var der igen en venlig dame.
Jeg oplyste hende om mine rejseplaner (dato for udrejse og hjemkomst). Det var helt i orden,-ingen problemer der (væk ca. ½ år).
SÅ spurgte jeg om hvor lang tid jeg i realiteten måtte være væk når det var 1. gang som pensionist. Op til 1 år var svaret. Bare du bibeholder din adresse og bopæl i DK.
Fint, sagde jeg,-hvad så bagefter??
Der måtte jeg være væk i op til ½ år om året. Rejserne måtte ikke overstige 3-4 mdr. ad gangen. (Dvs. ligesom deres vejledning).
Det vil også sige, at hvis man f. eks. rejser 1. gang som pensionist i kun 2 mdr., så har man forpasset chancen for 1 års ophold. For det gælder kun for absolut 1. rejse.
Hvad så med den principafgørelse nr. P-12-07 som er faldet??, spurgte jeg.
Der blev hun mig svar skyldig, for det var åbenbart ikke noget de kendte til i deres afdeling. - Så er man sgu lige vidtved ikke
-Men jeg skulle huske at ringe igen straks ved hjemkomst.
LungW
#59 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-10-2014 11:20
Bruger avatar

Bruger

Tak for info. AL48, og det er fuldstændigt som jeg har hævdet hele tiden!

De aner jo intet om den P-12-07, og man vil øjensynligt vurdere hver enkelt sag/udrejse og evtl. overskredet tidsgrænse ved hjemrejse, hvis man bliver snuppet.

"Sådan er det jo"

Tåbelige regler, tåbelige kontorer, tåbeligt embedsværk, tåber, tåber, tåber!!!!

Tilbage til tråden "Vælg bolig med omhu" :

BLIV I DANMARK!

ved ikke

PS: Jeg har en bekendt som bor udenfor EU, og dermed ikke er omfattet af reglerne om meldepligt. Alligevel kontaktede han Pensionsstyrelsen (det er ca. 2 år siden) for at høre om de skulle have besked når han rejste på et længere ophold i Asien. Den kvindelige kontorist/sagsbehandler/papirskubber svarede: "Ja, vi skal selvfølgelig vide hvor du er, så du bedes informere om afrejse og hjemkomst". Det svar var i direkte modstrid mod de regler om meldepligt på deres egen hjemmeside, som relaterede til "bopæl udenfor EU, ingen meldepligt". Man er totalt fucked nu om dage...
maichai
#60 Udskriv indlæg
Skrevet d. 27-10-2014 11:28
Bruger avatar

Bruger

SÅ spurgte jeg om hvor lang tid jeg i realiteten måtte være væk når det var 1. gang som pensionist. Op til 1 år var svaret. Bare du bibeholder din adresse og bopæl i DK.

Gud ved om de kender deres egne regler
På borger.dk står dette jo
Flyt til udlandet

Flytter du til udlandet i mere end seks måneder, skal du huske at melde udrejse til den kommune, du flytter fra
https://www.borge...andet.aspx
Jeg tror man skal passe gruelig på og have alt på skrift når man taler med kommunen & udbetaling DK.
Da vi skulle flytte herud kontaktede jeg borgerservice og jeg fortalte at vi tog til Thailand i mellem 7-12 måneder hvorefter jeg fik at vide at hvis vi var ude af landet mere end 6 måneder og hun fortalte endda at man talte dage så skulle vi melde flytning til udlandet
grunden til jag spurgte var at vi fik jo børneydelser for 3 børn og havde man kunne få dem i op til et år mere havde det da været fint 48000 kr. ind på bogen skattefrit men den gik altså ikke 29 dage efter vi havde meldt flytning skrev udbetaling Dk til os at børnepengene var frataget os da vi havde forladt EU så havde vi skrevet vi var flyttet til Spanien eller et andet sted havde vi stadig fået børnepenge men sådan er da jo så meget da jeg ikke gide snyde er det vel OK

Hvad så med den principafgørelse nr. P-12-07 som er faldet??, spurgte jeg.

Ja den kender de pludselig ikke mærkeligt ikke ???

hej
Gå til debat:

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
At finde den rigtige bolig i Bangkok Bolig i Thailand 1 03-03-2013 14:22
Med omhu De fastboende 11 02-06-2011 17:19

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768