Oprettet af XP d. 26-03-2018 09:56
#1
Der bliver samlet tonsvis af data om dig, når du er på nettet – men hvordan foregår det? Og hvad bliver informationerne brugt til?
Lad os prøve et lille eksperiment.
Tjek dit Facebook-feed. Hvad er den første reklame, der dukker op? Passer den til dig?
Hvis reklamen er relevant for dig, så betyder det, at reklamebranchen kender dig godt.
Når du ser videoer, shopper nye sko og søger gode råd på nettet mod ondt i sjælen eller i kroppen, bliver der indsamlet informationer om dig. På nettet er dit privatliv ikke særlig privat, og dine personlige oplysninger bliver delt på kryds og tværs.
Cookies er en vanvittig god forretning
Prøv at overveje, hvor tit du selv klikker ”ok” til den lille pop-up boks, der spørger, om du accepterer cookies på en hjemmeside, og hvor mange gange du egentlig ikke har læst betingelserne.
Både offentlige instanser og private virksomheder opsamler data gennem blandt andet cookies og sender information om din adfærd på nettet videre til Google og Facebook. Det forklarer Morten Saxnæs, som er ansvarlig for digital markedsføring hos reklamebureauet ”&Co”.
- Hver gang du siger ja til cookies, så giver du virksomheder lov til at gemme et stykke data i din browser. Det betyder, at de kan gå ind og tracke, altså spore, alle de handlinger, som du laver, når du klikker rundt på deres site.
I reklamebranchen er man glad for cookies. Jo mere man ved om folk, jo nemmere er det at målrette annoncerne.
- Hvis du skifter side, ser en video, eller giver et like, bliver det registreret i en algoritme. Den information kan bruges til at lave en profil af dig og finde ud af, hvem den person, der klikker rundt, er. Ud fra den viden får du ny viden, altså nye produkter eller nye annoncer.
LÆS OGSÅ:
»Sådan sletter du dine spor på nettet - og mobilen
læs mere her https://www.dr.dk...paa-nettet